Määrättiinkö sinulle uusi lääke ja ryntäsit heti internetin syövereihin googlaamaan muiden käyttäjien kokemuksia? Netin ansiosta lääkkeistä on saatavilla monenlaista tietoa enemmän kuin koskaan, mutta täysin kritiikittä ei verkossa kannata surffailla.
”Verenpainelääkitys haitat”, ”biologinen lääke kokemuksia” tai ”kortisoni sivuvaikutukset”. Kun lääkärikäynniltä kotiudutaan uusi resepti kourassa ja pää täynnä kysymyksiä, moni syöttää oheisen tyylisiä hakusanoja hakukoneen tekstikenttään.
Keskustelupalstat ja sosiaalinen media pursuilevat lääketietoa ja käyttäjäkokemuksia, mutta kyseisiin kanaviin kannattaa suhtautua lähinnä vertaistukena, eikä niinkään luotettavan ja objektiivisen lääketiedon lähteinä. Lääkehoito on aina yksilöllistä ja sen onnistumiseen liittyviä seikkoja ovat vaikkapa lääkkeenkäyttäjän ikä, yleiskunto, allergiat ja muut sairaudet.
Lääkärin vastaanotto on luonnollisesti paras paikka saada vastauksia lääkityksestä heränneisiin kysymyksiin. Mikään ei myöskään estä ottamasta keskustelupalstoilla tai somessa heränneitä ajatuksia puheeksi oman lääkärin kanssa. Monesti voi kuitenkin käydä niin, että kysymykset tulevat mieleen vasta jälkikäteen, jolloin tietoa on helppo kaivaa netistä.
Netistä löytyy kuitenkin myös paljon arveluttavaa ja väärää lääketietoa. Suhtaudu kriittisesti, jos esimerkiksi jokin seuraavista toteutuu.
Mistä siis etsiä tutkittua ja tarkkaa lääketietoa? Listasimme muutamia tietolähteitä, joista saa turvallista ja tutkittua tietoa lääkkeistä ja terveydestä.
Pakkausselosteessa kerrotaan paitsi lääkkeen käyttötarkoitus ja annostelu, myös sen mahdolliset haittavaikutukset. Moni voi kokea pakkausselosteen kuitenkin hankalaksi, sillä tekstiä on usein paljon ja haittavaikutuksiin on listattu kaikki äärimmäisen harvinaisetkin raportoidut haitat. Tämä voi aiheuttaa myös turhaa huolta. Jos pakkausselosta on lentänyt jo roskiin, sen voi käydä etsimässä netissä Fimean lääkehausta tai sivustoilta lääkeinfo.fi tai lääkeohje.fi.
Apteekkilaisilla on lakisääteinen velvollisuus antaa lääkeneuvontaa asiakkailleen, joten he ovat tottuneet mitä erilaisimpiin lääkeasioita koskeviin kysymyksiin. Kysymällä omasta lääkityksestään suoraan farmasian ammattilaisilta saa juuri itselleen tarpeellista lääketietoa.
Terveyskirjasto on vuodesta toiseen ollut yksi maamme luotettavimmiksi koetuista verkkopalveluista. Suomalaisen lääkäriseura Duodecimin ylläpitämä sivusto tarjoaa luotettavaa, riippumatonta ja ajantasaista tietoa terveydestä ja sairauksista. Palvelun sisältö on tarkoitettu tukemaan kansalaisia oman terveytensä hoitamisessa ja antamaan perustietoa sairauksista ja hoitoon hakeutumisesta.
Käypähoito.fi on myöskin Duodecimin ylläpitämä sivusto, johon on koottu eri sairauksien riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia. Niissä käsitellään tärkeitä suomalaisten terveyteen ja sairauksien hoitoon ja ehkäisyyn liittyviä kysymyksiä.
Terveyskylän Lääketalon tavoitteena on jakaa informaatiota erilaisista lääkitykseen liittyvistä tilanteista ja vastata kysymyksiin lääkkeiden oikeasta käytöstä, säilytyksestä ja ongelmatilanteista. Terveyskylän monet talot sisältävät myös lääkeosioita ja niistä löytyy usein tarkempi tieto johonkin tiettyyn sairauteen liittyvästä lääkityksestä. Lääketaloa ovat olleet tekemässä kliiniset farmakologit Helsingistä ja Turusta sekä HUS Apteekin farmasian alan asiantuntijat.
Vastalääke.fi-sivustolla julkaistaan tutkimuksiin perustuvia mutta helppotajuisia artikkeleita terveydestä. Sivuston artikkelit selvittävät esimerkiksi erilaisten terveysväittämien todenperäisyyttä väite kerrallaan. Sivuston taustalla on lääkäriopiskelijoiden perustama Vastalääke ry, jonka perustamisen lähtökohtana on vaikuttanut huoli virheellisten ja epäselvien terveysväittämien leviämisestä mediassa ja etenkin sosiaalisessa mediassa.
HUSin teratologinen tietopalvelu antaa tietoa hedelmällisyyteen, raskauteen ja sikiön kehitykseen haitallisesti vaikuttavista lääkkeistä ja muista ulkoisista tekijöistä sekä neuvoo imetyksen aikaista lääkitystä koskevissa kysymyksissä. Palveluun voi olla yhteydessä myös puhelimitse tai chatin kautta.
HUSin myrkytystietokeskus vastaa puhelimitse ympäri vuorokauden äkillisten myrkytysten ehkäisyyn ja hoitoon liittyviin kysymyksiin. Myrkytystietokeskuksessa ei kuitenkaan ole mahdollista antaa yleistä lääke- tai elintarvikeneuvontaa eikä sairauksien hoitoa, allergia-asioita tai eläinten myrkytyksiä koskevaa neuvontaa.
Haluatko oman Anjan? Täytä uuden asiakkaan yhteydenottolomake